Vissa människor

Jag är (som sagt?) med i några hundsidor på Facebook. Jag skriver sällan något, utan läser mest bara vad de andra skriver och lägger upp. 

En av sidorna är en fysträningssida och det är nog den värsta!
Jag kan tänka mej att de som är med i den i "utbildningssyfte" tycker att den är superbra, för folk lägger upp bilder på sina muskelknuttar och skriver allt de tränat den dagen. 
Vissa av muskelknuttarna (det är oftast amstaffar, staffar och liknande. De har ju lättast att skaffa muskler plus att de är så påtagliga) är knappt över året. 
De tipsar varandra och triggar varandra ständigt om träningstips och variation och det kan ju vara bra, men det är bara det att de behöver tips för att "fylla ut hela veckan". För alla vet ju att hunden MÅSTE träna varenda dag av sitt liv?
Det ska cyklas 2 mil (på asfalt, för det är inte aaaaalls så farligt som alla tror, så det så), joggas, springpoleas, WP, DW, parkour, springa upp och ner efter bollar/pinnar i sandgropar osv..... Varje. Dag. 

Nu på senaste när det har varit så hett så är så klart stora grejen att bada eller simma. 
Någon frågade på sidan hur man gör i denna värmen när man har en hund som inte vill bada. 
Alla tipsade och kyltäcken och dylikt, vilken är bra, men jag kände för att skriva något då faktiskt och skrev helt enkelt att de inte behöver gå ut på promenad eller annat krävande när det är som varmast, eller nu när det har varit riktigt varmt här hemma i flera dagar, helt enkelt inte göra något sådant medan solen är uppe. 
En till skrev något liknande och frågade även sådant som jag aldrig skulle våga i den gruppen. Hon frågade bl.a varför denna hets om att hundarna MÅSTE bada? Hennes hund gillar inte att bada och hon har haft ett fint liv ändå. 

Svaren blev i stil med; Naturligtvis måste hundarna aktiveras även när det är varmt. Naturligtvis. 
Jag skulle vela ställa den simpla frågan; Varför?
Men jag orkar inte. Jag VÅGAR inte, för då rör jag till det i grytan och även om jag inte delar deras filosofi så vet jag att de kommer att ha svar på tal för vad man än kan tänkas fråga. 

Varför inte bara gå ur dessa grupper/sidor?
Jag har funderat på det några gånger, men samtidigt så kan jag tycka att det är bra att se vad "mina kunder" kan se. 
Jag jobbar ju ändå med hundar i den här stan och det är många med i dessa sidor. Alla sidor är inte för bara Karlstad, men de kan ju vara med i den precis som jag. 
Det kan kanske helt enkelt vara bra att veta att det finns folk som (väldigt) aktivt har en totalt annat åsikt/filosofi när det kommer till hundar än mej och min syster som är utbildade inom hund och har jobbat med det i flera år. 
De kanske kommer på kurs hos oss? Vem vet :P 



Pixie är jätteslö när det är varmt och ligger bara framför fläkten, men blir jätteglad och pigg när vi går ut på kvällen då det är svalt. 
Så funkar det hos oss iaf :)
Anja
2014-07-22 @ 10:19:25
URL: http://vinterhataren.blogspot.com

Jag var med i flera såna grupper, både för katter och hundar, men tonen blev så hätsk ibland att jag blev illa berörd. Från början skrev jag små inlägg men slutade då det alltid fanns nån besserwisser som minsann skulle tvåla dit nån. Jag råkade själv inte ut för det men andra stackare som bara hade frågat nån enkel fråga, tex vilken mat som vi andra gav våra djur....Det var som att hälla bensin på elden!!!
Jag har gått ur alla såna grupper nu, men jag förstår din åsikt om att hålla dig uppdaterad vad som finns ute i cybern.
Håller fullständigt med dig om att hundar skall få vila också. Jag vet hur många som helst som har tränat sönder sina hundar, särskilt på agilityplanen, och det är ju hunden som får smärtorna resten av livet, inte ägaren.
Nä, fram för det softa livet åt våra jyckar!
Hälsa Pixan från Vaski!
Kram Anja

Svar: Ja precis!
Jag skulle aldrig våga fråga något i de grupper jag är med. Inte för att jag behöver ;) höhö.
Hon hälsar tillbaka att hon inte är avundsjuk på Vaskis päls just nu!
Linn




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linnstahre.blogg.se

Hundar, bakning och massa strunt! Mest strunt.

RSS 2.0