Hundutställning

Jag är inget fan av hundutställningar. 
Jag förstår syftet med det, absolut, men jag förstår inte varför ingen annan gör det? SPECIELLT många av de som ställer ut. 

Tanken med utställningarna är att man ska se vilka som är fina och rastypiska så att man sedan kan avla på dessa fina rasexempel. Det är ju bra om man ska ha renrasiga hundar. 

Men över hälften (om inte alla?) "fixar till" sina hundar och då menar jag så klart inte sånt som tvättning, borstning osv, utan de som försöker göra de så rastypiska som möjligt när de faktiskt inte ÄR det. 
De som tejpar öron, opererar bort sporrar, rycker vita ströhår ur den kolsvarta pälsen osv osv i all oändlighet. 

Om din hund föds med t.ex öron som inte är exakt som de "ska" vara och ni sen tejpar dem tills de växt rätt, ni ställer ut hunden och får jättebra bedömning och många vill ha valpar efter er hund...

Ja inte är det "finare" valpar som föds för det. De kan alla få "fel" öron eftersom er hund har "fel" öron även om de är rätt nu. 

Om ni drar alla vita hårstrån->bra bedömning->parar-> ÄNNU FLER valpar som får vita störhår. 

Dessa personer gör ingen någon tjänst genom att "fakea" sin hunds perfekta utseende. 

Det är ungefär som att man skulle använda någon slags skönhetstävling för människor istället. Ta typ Miss Universum. 
Den vackraste vinner, den vill alla ha barn med. 
Men de var kanske inte superskinny, hade DD-boobs och fylliga läppar om spikraka, kritvita tänder från födsel. 

Förstår ni hur jag menar?

För att kunna bevara de rastypiska hundarna ni/vi älskar så mycket så är dessa dumheter inte vägen dit.  


Jag har aldrig ställt ut hund och kommer nog aldrig göra faktiskt då jag inte tror att detta kommer bli bättre any time soon
Anja
2014-09-29 @ 18:20:28

Jag tror jag skall chocka med att ställa ut Lummi!! Då jävlar kanske underbett blir den nya grejen på lappisar!! Värsta nya trenden, helt enkelt. Nä, jag håller med dig, såklart! Att ställa ut skall vara för seriösa uppfödare, som vill bevara det bästa i en ras. Jag har ju inte de mest rastypiska voffsena, men jag älskar allihop lika mycket, men jag skulle vilja tipsa min uppfödare om ett och annat...blink, blink.

Vaskis(för stor), Klingas(för mesig) och Lummis( för...ALLT) Matte




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

linnstahre.blogg.se

Hundar, bakning och massa strunt! Mest strunt.

RSS 2.0